///

Kerajaan Perpaduan Mesti Bersatu Menghentikan Jualan Laris Rokok Seludup

2 mins read
ngo, the perdana putra building in putrajaya malaysia
Photo by Shahbaz Hussain on Pexels.com

KUALA LUMPUR, 24 Mei 2023 – Malaysia boleh mengurangkan masalah penyeludupan rokok tegar dengan menumpukan usaha penguatkuasaan terhadap jenama rokok seludup terlaris sambil mengetatkan langkah keselamatan di sekitar kawasan pantai negara, kata kumpulan advokasi perniagaan hari ini.

Ulasan daripada Advokasi Perusahaan dan Industri Sdn Bhd, badan advokasi untuk pertumbuhan perniagaan mampan dan pencegahan jenayah komersial, adalah susulan laporan berita baru-baru ini yang menunjukkan bahawa tiga jualan rokok seludup teratas di Malaysia, iaitu John, Canyon dan Era mencatat peningkatan lebih daripada 28% daripada semua rokok yang dijual di Malaysia.

Kerajaan perpaduan harus menghentikan jualan rokok seludup

Dato’ Fazli Nordin, Pengarah Urusan Advokasi Perusahaan dan Industri, berkata, “Adalah membingungkan bahawa jenama rokok haram No. 1 di Malaysia, John, mempunyai bahagian pasaran lebih 30% daripada semua rokok yang dijual; diterjemahkan kepada kerugian RM1 bilion hasil cukai bagi Kerajaan setiap tahun.”

“Bagaimanakah jenama yang tidak membayar cukai dan tidak mematuhi mana-mana peraturan dan undang-undang dibenarkan berkembang dan membanjiri pasaran rokok Malaysia, membolehkan penjenayah mengaut keuntungan lebih RM500 juta setiap tahun?” soal beliau.

Menurut Dato’ Fazli, apa yang dikatakan kejayaan dan percambahan jenama rokok haram terlaris bukan sahaja menyebabkan Kerajaan kehilangan wang tetapi juga memberi kesan negatif kepada prestasi pemain industri yang mematuhi undang-undang, menghantar mesej yang salah kepada pelabur asing, membiayai jenayah dan memudahkan rasuah. “Jelas sekali, kesan pengganda negatif daripada membenarkan jenama rokok haram seperti John berkembang jauh melebihi kerugian RM1 bilion kepada ekonomi Malaysia,” tambahnya.

Advokasi Perusahaan dan Industri menggesa Kerajaan Perpaduan supaya melaburkan lebih banyak masa, usaha dan sumber untuk menghapuskan jenama rokok haram terlaris secara berkesan untuk selama-lamanya. Dengan berbuat demikian, Advokasi Perusahaan dan Industri yakin negara akan dapat mengurangkan kelaziman rokok haram, yang kini hampir 60%, secara nyata.

“Penguatkuasaan adalah faktor kejayaan kritikal ke arah menghapuskan jenama rokok haram terkemuka, terutamanya di kawasan pesisir pantai yang menjadi tempat yang popular bagi sindiket jenayah membawa masuk produk seludup mereka,” kata Dato Fazli.

“Jelas sekali, larangan Kerajaan terhadap pemindahan kapal telah berjaya dan mesti kekal. Sememangnya, sindiket jenayah telah beralih kepada modus operandi lain, mengambil kesempatan di kawasan pantai kita yang dikawal ringan,” jelasnya.

Beliau mencadangkan penguatkuasaan boleh dipertingkatkan dengan lebih banyak ‘boots-on-the-ground’, teknologi yang lebih baik seperti penggunaan dron dan CCTV serta latihan yang lebih baik. “Bagi memudahkan penguatkuasaan, agensi kita juga mesti boleh mengakses risikan terkini. Ini boleh dipermudahkan melalui penglibatan dengan komuniti berisiko di kawasan pantai dan mungkin sistem ganjaran disediakan untuk pemberi maklumat,” katanya.

Dato Fazli juga berkata terdapat keperluan untuk pihak berkuasa mempunyai penglibatan yang lebih baik dan perkongsian maklumat antara agensi penguatkuasaan dan industri perundangan. “Terdapat jenama rokok John di pasaran yang dijual secara sah, menepati harga minimum yang diperlukan dan peraturan lain. Pihak berkuasa dan ‘John yang sah” harus bekerjasama rapat untuk menyiasat dan mengambil tindakan terhadap ‘John yang tidak sah’ untuk melindungi pengguna dan reputasi jenama,” kata Dato Fazli.

Advokasi Perusahaan dan Industri percaya bahawa Kerajaan tidak mampu menanggung ketirisan tahunan RM5 bilion yang disebabkan oleh pasaran rokok seludup, lebih-lebih lagi ekonomi Malaysia sedang bergelut untuk bangkit semula selepas pandemik COVID-19.

Advokasi Perusahaan dan Industri juga menganggap bahawa dasar Penama Generasi Rokok (GEG) yang dicadangkan, yang melarang rakyat Malaysia yang lahir selepas tahun tertentu daripada membeli rokok, berpotensi menguntungkan jenama rokok seludup terlaris secara eksponen. “Jenama seludup terlaris ini, yang mempunyai kekuatan kewangan dan beroperasi di atas undang-undang, sudah pasti akan mendorong produk mereka kepada yang dilarang membeli rokok.”

“Tanggapan bahawa GEG akan menamatkan rokok haram adalah naif, memandangkan percambahan rokok haram dan rekod prestasi yang lemah dalam menguatkuasakan masalah ini,” kata Dato’ Fazli.

Read this story in English.

Latest Malaysia Read more breaking and trending stories from @LatestMalaysia

New PASIR SALAK MP Says Classify LGBT Members As MENTAL

MPs from the opposition – from Kapar and Pasir Salak – says they believe people who proclaim to be LGBT have mental…

Leave a Reply

Previous Story

Kelantan PAS Now Has Harsh Rebuttal For Critics On RM10k Bonus

Next Story

Why Do MNCs Love Malaysia? New CHEAP LABOR Says One Netizen

Latest from Blog

Discover more from Latest Malaysia

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading

0 $0.00
Verified by MonsterInsights